Fjärde Vfu- lektionen
Idag hade jag min fjärde Vfu-lektion och denna gången är jag tillbaka hos årskurs 2. Som tidigare nämnt håller tvåorna också på med serier och denna gången fick dem testa ha bildlektion i bildsalen. Detta tyckte dem så klart att det var väldigt spännande!
Många av eleverna hade aldrig varit i den delen av skolan och därav var detta väldigt nytt.
Vi började lektionen med att prata om vad vi hade gjort under föregående lektion och det visade sig att alla elever hade koll på pratbubblor, ljudord och tecken. Sedan fortsatte jag med att berätta om vad de skulle göra under denna lektionen.
Jag berättade åt barnen att de skulle börja på en storyboard med hjälp ut av låten imse vimse spindel och till skillnad från förra gruppen tyckte denna klassen att detta var en kul utmaning. Jag hade sen innan skrivit ut storyboards åt eleverna och även
låttexten för att de lättare ska hänga med.
För de som tyckte det var en utmaning att fördela orden skrev jag orden stort på tavlan för att de skulle se hur var och en ruta skulle se ut.
På tavlan hade jag även skrivit läroplanens mål men också dagens mål och sluttid och detta uppskattade många elever och även deras klasslärare att det var en bra idé. Jag fick höra att de inte gjorde riktigt på det viset så de var väldigt glada av min
metod.






