Första lektionen på vfu klass 5A
Min första lektion var tisdag 17/11 med klass 5. I min första lektion skulle eleverna gå genom vad en serie är och därmed göra tre övningar som jag hade skapat.
Den första övningen handlade om olika pratbubblor. Eleverna fick så träna på att göra en pratbubblor, en skrikbubbla, en viskbubbla och en tankebubbla.
Den andra övningen handlade om ansiktsuttryck och varför ögonbrynen på ens karaktär är viktiga. Då fick eleverna rita en gubbe med ögon näsa och mun först och sedan fick dem rita dit ögonbrynen som antingen visade att gubben var ledsen, glad eller arg.
Den tredje övningen gick ut på att rita tre olika sträckgubbar som visade med kroppsspråket att den var glad, ledsen eller arg. Många av eleverna visste inte hur man skulle göra detta med en sträckgubbe så de ritade arga eller ledsna ansikten på gubbarna. När jag visade hur man kan visa detta med kroppen förstod eleverna bättre.
Min lektion var 60 minuter och jag hade en PowerPoint undervisning samtidigt som eleverna fick ha övningar. Det räckte ganska bra med 60 minuter men jag hade glömt att ställa en ringklocka som visade mig att de var tio minuter kvar för att sammanfatta lektionen. Detta ledde till att jag inte riktigt hann ha en sammanfattning men vi fick ändå kort igenom vad vi skulle göra till nästa lektion och i slutet fick eleverna även en läxa. Läxan var att de skulle fundera på vad deras serie skulle handla om.
Något som inte heller gick som planerat var tekniken. Jag hade som planerat en PowerPoint undervisning men eftersom tekniken inte var på min sida syntes inte hela presentationen. Detta löste jag genom att skriva på tavlan.
Här är lite bilder på några pratbubblor som eleverna gjorde:
