Andra vfu-lektionen klass 2A
Min andra lektion var torsdag 19/11 med tvåorna. Precis som min första lektion skulle eleverna först gå genom vad serie är och sedan där efter göra de tre övningarna som klass fem hade gjort. Skillnaden här var att de inte hann alla tre övningar trotts att lektionen var 60 minuter. Detta på grund av att läraren kom på samma dag att eleverna ska låna böcker och just denna dagen var sista dagen för dem att göra detta. Lösningen på det var att klassläraren delade eleverna i två grupper och jag fick börja lektionen med den första gruppen. Eleverna var otrolig duktiga för sin ålder och hängde jätte bra med. Vissa antecknade samtidigt som jag hade lektion och andra ritade det jag pratade om. När vi kom till första övningsområden, alltså att rita pratbubblor så fick eleverna göra alla bubblorna för att visa vad de hade målat. Precis som femmorna fick dessa elever träna först på att skriva texten och sedan rita dit bubblan. Detta för att texten ska få plats.
Sedan kom den andra gruppen in. Det var även här det blev väldigt rörigt och de eleverna som kom in störde sina klasskamrater. Jag bad dem att sätta sig på sina platser men det tog ett tag innan de lyssna. Jag fick gå genom snabbt vad vi höll på med men det gjorde det svårt för de andra att koncentrera sig.
Jag pratade med klassläraren angående detta och även förklarade att man kunde ha samlat in böckerna och därmed som lärare lämnat böckerna till biblioteket och sedan lånat ett gäng böcker för eleverna för denna gången så att alla kunde följa med på lektionen istället för att dela upp det så som vi gjorde. Hon höll med och tyckte att de var en bra lösning till nästa gång.
Trotts detta kände jag mig lite ledsen för att jag tidigare hade gått ut med information angående att jag skulle ha lektion den dagen och även hade träffat klassläraren och då hade de kunnat göra detta kanske en dag innan. Det kändes inte som om jag togs på ett seriöst nivå.
Detta var anledningen till att eleverna inte hann de två andra övningarna, men jag han gå genom dem lite svagt.
Denna gången tänkte jag däremot noga på att ha en samling. Jag hade sen innan satt en timer som ringde när de var tio minuter kvar och sedan samlade jag in deras övningar. Sedan gick jag genom vad vi hade pratat om och vad vi skulle göra nästa gång. Precis som klass fem fick dem med en läxa, alltså att tänka på vad deras serie ska handla om.
