Tolkning av en låt


Jag valde låten You’r somebody else med Flora Cash. Jag skissade först fram min bild sedan fyllde jag i min bild med akvarell färg på. Bilden är målad på akvarellpapper.

Innan jag målade till andra detaljer som molnet behövde jag lyssna på låten ett par gånger. Själva låten handlar inte av den tolkningen som jag hade fått men ju mer jag lyssnade på den fick jag fram en känsla av att låten handlade om innre konflikt och att man försöker hitta sig själv. I en del av låten säger dem: 

"Well you look like yourself
But you're somebody else
Only it ain't on the surface
Well you talk like yourself
No, I hear someone else though
Now you're making me nervous" 

Just denna delen tolkade jag som om personen i fråga hade en innre dialog med sig själv.

Åskmolnet representerar de förvirrade tankarna och regnet är en del av det också. Sedan målade jag inte dit några ögon utan bara så att tårarna syntes och en ganska så neutral mun. Detta gör att personen på bilden ser väldigt "tom" ut. Sedan fyllde jag i bilden med touch för att förstärka känslan. 

(null)

Hur kan man jobba med detta med eleverna?

Med yngre barn som går i årskurs 1-3 kan man till exempel göra en liknande uppgift som vi fick ut av Marianne och det var att man skulle lyssna på en låt som växer känslor hos oss och som man sedan målar fram sin tolkning ut av den låten. Sedan kan eleverna få själva välja och förlägga i de material som de känner sig tryggast med för att få bäst fram sin känsla. Däremot är det viktigt att vi som lärare berättar hur man använder sig utav olika färgmaterial för att eleverna ska tycka att det är roligt. Av egen erfarenhet vet jag att jag själv starkt ogillade att måla med akvarellfärg fram till nu när jag vet att det går bättre när man har akvarellpapper. Därför är det viktigt att man visar olika tekniker för eleverna och rätt material för att de ska tycka att det är roligt.

Ifall man vill göra detta med lite äldre elever som går i årskurs 4-6 så kan man delvis göra på samma sätt men kan också jobba med hållbar utveckling. De kan tillexempel lyssna på en låt som de därefter skapar en skulptur med endast återvunnen material.  Här kan eleverna både jobba med känslan som de får utav låten men även kanske låtens namn eller något ord som är ifrån låten.

Respons:

Jag blev väldigt nöjd med min teckning som jag gjorde. Men till nästa gång kan jag jobba lite bättre med skuggor ifall jag vill ha djup i bilden och även lite noggrannare arbete med färgen. Däremot är jag väldigt nöjd med idéen och ansiktet. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Studentlivet

En dos av skolans värld, konst och en gnutta inblick i mitt vardagsliv

RSS 2.0